Sebiji Ubi Kentang untuk Orang yang Dibenci
Mereka
baru sahaja tamat Peperiksaan Akhir Tahun. Seminggu lagi cuti akan bermula. Seorang guru
bercadang untuk mengisi masa lapang selepas peperiksaan dengan satu aktiviti
berguna. Ia merupakan satu permainan berpengajaran.
Dia mengarahkan
anak-anak muridnya supaya membawa satu beg plastik yang mengandungi ubi kentang.
Setiap ubi kentang itu ditulis satu nama
orang yang muridnya benci. Jadi bilangan ubi kentang yang mereka bawa
bergantung kepada bilangan orang yang dibenci.
Apabila
tiba harinya, setiap murid membawa beberapa biji ubi kentang dengan nama-nama
orang yang dibenci. Ada yang membawa dua biji ubi kentang, ada yang membawa
tiga biji malahan ada yang membawa sehingga lima biji ubi kentang. Namun, ada
seorang pelajar yang bernama Sufyan tidak membawa ubi kentang berkenaan. Apabila
ditanya dia memberitahu, “tidak ada sesiapa yang saya benci. Semua orang saya
suka.”
Kemudian
guru itu meminta anak murid membawa ubi kentang di dalam plastik kemana-mana
sahaja mereka pergi (walaupun ke tandas) selama seminggu.
Hari
terus berlalu, murid-muridnya mula mengeluh dan mengadu kerana bau yang kurang
menyenangkan daripada ubi kentang yang mula rosak. Selain itu, murid yang
mempunyai lima biji kentang pula terpaksa membawa beg yang lebih berat setiap
hari.
Sementara
itu, pelajar yang tidak mempunyai sebarang ubi kentang merasa seronok melihat
gelagat kawan-kawannya yang lain. Selepas seminggu, semua murid berasa lega
kerana akhirnya permainan tamat.
Guru itu
bertanya, “Bagaimanakah kamu rasa membawa ubi-ubi kentang bersama kamu selama
seminggu?” murid-murid itu seorang demi seorang (kecuali seorang) menyatakan
rasa kecewanya dan mula mengadu tentang masalah yang dihadapi. Mereka terpaksa
melalui kesukaran membawa ubi-ubi kentang yang berat dan busuk kemana-mana saja
mereka pergi. Jelas sekali bahawa ia mengganggu pergerakan dan aktiviti harian
mereka.
Sesudah
itu, guru memberitahu mereka rahsia di sebalik permainan tersebut. Semua murid
tertumpu kepadanya. Guru itu pun memberitahu mereka rahsia di sebalik permainan.
Semua murid tertumpu kepadanya. Guru itu
pun berkata :
“Inilah
sebenarnya keadaan apabila kamu membawa rasa benci kepada seseorang di dalam
hati kamu. Perasaan benci akan merosakkan hati. Malah, kamu membawanya ke
mana-mana sahaja kamu pergi. Jika kamu sudah tidak boleh bertahan dengan bau
busuk daripada kentang yang rosak untuk tempoh seminggu, bolehkah kamu
bayangkan bagaimanakah agaknya kamu berdepan dengan orang yang kamu benci di
sepanjang hidup kamu?”
Guru itu
menambah lagi.
“Tidakkah
kamu perhatikan rakan kamu Sufyan. Dia kelihatan tenang dan relaks sahaja. Malah
dia seronok melihat gelagat kamu semua yang membawa ubi kentang yang busuk itu.
Inilah hadiah yang kita dapat apabila kita tidak membenci sesiapa. Jadi mulai
hari ini, walaupun agak sukar, kita kene mula belajar menyukai semua orang yang
kita temui. Walaupun kita mungkin tidak setuju dengan pendapat, tingkah laku
dan sebagainya. Lebih elok kita berdiam saja daripada menyimpan rasa marah dan
benci dalam hati kita. Jika dibiarkan, ternyata kita yang rugi.”
Kesimpulan :
Menarik sekali cerita di atas. Guru itu ternyata amat
bijak mendidik. Beliau bukan sekadar bercerita dan memberi penerangan tetapi
meminta mereka merasai sendiri masalah dan pengajaran yang ingin diketengahkan.
Bagaimanakah pula dengan anda? Buat masa ini, siapakah
yang anda benci? Katakanlah anda membenci seseorang di tempat kerja. Ia mungkin
rakan anda, bos anda atau staf anda. Apakah perasaan anda apabila bertentang
mata dengannya? Adakah anda rasa selesa apabila bermesyuarat di dalam satu
bilik dengannya? Bayangkan jika anda bertemu dengannya setiap hari?
Ahli keluarga anda pula bagaimana? Adakah yang
dibenci? Malang sekali sekiranya yang dibenci itu ialah orang yang tidur
sekatil, makan semeja, duduk sebumbung dan yang mempunyai ikatan pernikahan
dengan anda. Berdamailah dan saling bermaafanlah demi kebahagiaan anda serta
mereka sehingga akhir hayat. Atau anda ingin membawa ubi kentang yang busuk
dalam hidup anda buat selama-lamanya?
No comments:
Post a Comment